Kaakfysiotherapie

Kaakklachten kunnen ontstaan na een langdurige tandarts- of kaakchirurgische behandeling maar ook door klemmen van de kaken als gevolg van spanning en door het tandenknarsen (bruxisme).

Kaakklachten

De Kaakfysiotherapeut richt zich ook op de onderliggende oorzaken

De meest voorkomende klachten zijn nekpijn, hoofdpijn en kaakpijn, bijvoorbeeld na een behandeling bij de orthodontist of na een trauma. Ook na het plaatsen van een kroon, brug of prothese komen vaak kaakklachten voor. Soms krijg je last van een knappende kaak, of dat je minder makkelijk de mond kunt openen bij het happen van een appel of gapen. Dit is het werkgebied van een kaakfysiotherapeut:

• klemmen van de kaak en tandenknarsen (bruxisme)
  • pijn in het gezicht, kaak of hoofd
  • aangezichtsverlamming
  • duizeligheid
  • nek- en schouderklachten
  • hoofdpijnklachten
  • gevolgen van ongelukken en botbreuken, kanker, reuma en andere ziektebeelden met klachten in en het hoofd- en halsgebied
  • klachten in het hoofd- en halsgebied die te maken hebben met spanningsfactoren.

Onderzoek vanuit verschillende invalshoeken

Mobilisaties, adviezen, oefentherapie en Dry Needling zijn behandelmogelijkheden bij kaakklachten

De kaakfysiotherapeut zal zich in eerste instantie richten op de functie van het kaakgewricht maar ook de schedel en het zenuwstelsel van het hoofd en gezichtsgebied. Er wordt ook gekeken naar spierspanning en spierknoopjes van de kaak. Verder komen andere lichaamsregio’s aan de orde zoals de nek en bovenrug, de schouder en de heupregio. Het doel is het vinden van stoornissen in het kaakgewricht (hoofd, nek, en gezichtsgebied).

Kaakfysiotherapie voor Kinderen

Ook Kinderen met langdurige kaak-, nek-, of hoofdpijnklachten na bijvoorbeeld orthodontie behandelingen kunnen vaak succesvol behandeld worden. De kaakfysiotherapeut werkt in dat geval samen met de kinderfysiotherapeut.

Afspraak maken?

Heeft u last van pijn- of spanningsklachten in de kaak, het hoofd of in de hals en lost het probleem zich niet vanzelf op? Of wil je weten of de kaakfysiotherapeut iets voor jou kan betekenen? Neem contact op via: 085 – 06 56 333 of mail naar: info@gofysio.nl