Gewrichtspijn bij ouderen vaak onderschat

Over het algemeen wordt als vanzelfsprekend ervaren dat gewrichtspijn en ouder worden, samengaan. De pijnklachten en functionele beperkingen van de patiënten die met deze klachten wél naar de (huis)arts gaan, worden niet altijd voldoende herkend en behandeld, vooral als er tevens sprake is van andere gezondheidsklachten. Lotte Hermsen (VUmc) is van mening dat deze combinatie van klachten van invloed kan zijn op het dagelijks functioneren. Zij bracht het lichamelijk en sociaal functioneren van ouderen met gewrichtspijn en andere chronische aandoeningen, onder de aandacht.

Ongeveer de helft van alle ouderen van 65 jaar of ouder heeft dagelijks last van gewrichtspijn, al dan niet gepaard gaande met chronische aandoeningen, als bijvoorbeeld diabetes. Artsen richten zich vaak vooral op het behandelen van chronische ziektes. Gewrichtspijn komt hierdoor vaak op de tweede plaats. Jammer; deze pijn heeft een grote invloed op de mobiliteit, de zelfredzaamheid en het sociale leven van ouderen.

Depressiviteit en minder zelfcontrole

Gedurende anderhalf jaar werd het lichamelijk en sociaal functioneren van deze groep ouderen bestudeerd. Ruim 400 patiënten werden in 22 verschillende huisartsenpraktijken geïnterviewd en lichamelijk onderzocht. Uit de resultaten van deze onderzoeken is gebleken, dat de deelnemers zich zowel op lichamelijk, als op sociaal vlak erg functioneel beperkt voelen. Bij 70% van de deelnemers bleef het functioneren echter wel stabiel. Hermsen: “Vooral ouderen met depressieve klachten en minder zelfcontrole over de pijn, gaan sneller achteruit of blijven chronisch slecht functioneren. Ze hebben het gevoel dat ze hun pijnklachten niet goed kunnen beïnvloeden en minder sociale steun ontvangen uit de omgeving.”

Op tijd herkennen

“Met deze nieuwe kennis willen we zorgverleners meer inzicht bieden in de impact en betekenis van gewrichtspijn. We hebben nu een beter beeld van het lichamelijk en sociaal functioneren van deze ouderen op langere termijn”, aldus Hermsen.

Uit de studie kwamen tevens een aantal kenmerken die snelle achteruitgang in functioneren of chronisch slecht functioneren van ouderen voorspellen, aan het licht. Gewerkt wordt nu aan een manier om de achteruitgang in functioneren beter te herkennen, zodat de zorg hier op tijd op aangepast kan worden Ook zouden ouderen volgens Hermsen beter moeten worden voorgelicht: “Zij moeten leren dat je je niet hoeft neer te leggen bij gewrichtspijn”

Bij GoFysio kunt u op verantwoorde wijze werken aan uw conditie en lichaam door gebruik maken van onze beweegprogramma’s, inclusief professionele begeleiding.

Geschreven door: Dorothy Looman                                                           fysiofitness_oefenzaal-beweegprogramma
Bron: VUmc

Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut

In verschillende Kenniscentra werken de therapeuten samen om de beste zorg voor de patiënt te kunnen realiseren. Daarnaast zijn er ook beweegprogramma’s, groepslessen en trainingen.

Inloopspreekuur

Op verschillende locaties en tijdstippen kun je bij GoFysio terecht op het Inloopspreekuur. Het inloopspreekuur is bedoeld als je bij acute klachten snel gezien wilt worden door een fysiotherapeut.

Hoe werkt het?

Zorgverzekeringen

Zorg en Verzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas zijn de regels qua vergoedingen niet altijd even overzichtelijk. Lees meer over de meest voorkomende vragen.