Kinderfysiotherapie

Hoofdpijn bij kinderen

Spanningshoofdpijn bij Kinderen komt helaas steeds vaker voor. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Zo zijn de hoofdpijnklachten vaak houding- afhankelijk en wordt een verkeerde houding door veelvuldig gebruik van tablet of telefoon verergerd. Daarnaast is het veel moeilijker om een goede houding aan te nemen wanneer er sprake is van een te lage belastbaarheid (onvoldoende conditie). Sporten en bewegen zijn dus enorm belangrijk om spanningshoofdpijn te voorkomen.

Spanningshoofdpijn bij kinderen

Hoofdpijn dat vaak terugkomt zou kunnen duiden op spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn kenmerkt zich door de volgende symptomen:

• pijn aan weerszijden van het hoofd
  • doffe, drukkende pijn
  • lichte tot matig intense pijn
  • de pijn kan toenemen na het gebruik van een telefoon of tablet maar ook door bijvoorbeeld lezen

Verder kunnen de volgende kenmerken aanwezig zijn:

• de pijn straalt vanuit de nek uit naar het hoofd
  • schouders zijn stijf en pijnlijk
  • misselijkheid (zonder braken)
  • algemene vermoeidheid/lusteloosheid

Wat kan de (kinder-)fysiotherapeut voor je kind betekenen?

Na 3 tot 6 behandelingen zijn de meeste kinderen weer volledig klachtenvrij

De (kinder-)fysiotherapeut zal samen met jou en je kind op zoek gaan naar de oorzaak van de hoofdpijn. Mogelijke oorzaken kunnen zijn: vermoeidheid, aanhoudende spanning of stress, een verkeerde houding of een teveel aan prikkels.

Aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek wordt er een behandelplan opgesteld. Daarin wordt er samen gewerkt naar het belangrijkste doel: geen hoofdpijn meer!

Enkele voorbeelden van behandelinterventies zijn: oefeningen voor een betere houding, tips om een juiste houding aan te nemen, oefeningen om de nek, schouders en romp sterker te maken. Daarnaast kan de nek soms ook behandeld worden. Het verminderen van spierspanning in de nek zal direct tot minder hoofdpijnklachten leiden.

In de meeste gevallen zijn de klachten al na de 1e behandelingen verminderd. Na 3 tot 6 behandelingen zijn de meeste kinderen weer volledig klachtenvrij.

Vergoeding hoofdpijnbehandeling bij Kinderen

18 behandelingen worden vergoed uit de basisverzekering

Bij kinderen onder de 18 jaar worden alle behandelingen bij GoFysio 100% vergoed vanuit de basisverzekering. Hierbij maakt het niet uit hoe de ouders verzekerd zijn. Er geldt ook geen eigen risico.

Maak direct een afspraak voor behandeling

Wil je een afspraak maken voor je kind? Bel of stuur een Whatsapp naar: 085 -06 56 333 of mail naar: info@gofysio.nl.

Voor hoofdpijnbehandeling bij kinderen kun je bij GoFysio terecht in: Leidsche Rijn, Nieuwegein, Utrecht, Terwijde, De Meern, Amsterdam, Maarssen & Alphen a/d Rijn