Patello Femoraal Pijnsyndroom

Veel mensen hebben last van onverklaarbare pijn aan de voorzijde van de knie; anterior knee pain of patello-femoraal pijnsyndroom genoemd (PFPS) genoemd. De pijn is meestal gelokaliseerd rondom de knieschijf. Het zijn vaak typische klachten die optreden bij trap (op) lopen, hurken, knielen, de brug op fietsen of langdurig in een houding zitten (theaterfenomeen genoemd). Soms is er sprake van ‘knisperen of kraken’ van de knie en soms is er sprake van een zwelling. Het kan bij iedereen voorkomen maar komt vaker voor bij vrouwen en tieners. PFPS is een aandoening die vaak niet aantoonbaar is te maken met röntgen- of MRI-onderzoek. Soms worden kleine afwijkingen gevonden in het kraakbeen. Wanneer dat chirurgisch wordt verholpen blijven de klachten vaak toch aanwezig of keren snel terug. Dit maakt het belang van zeer goed onderzoek en een goede fysiotherapeutische behandeling bij deze klachten zeer belangrijk.

Anatomie

De knieschijf (patella) is het grootste sesambot in het lichaam. De knieschijf verbindt de pees van de bovenbeenspieren met de kniepees. De knieschijf speelt een belangrijke rol in het overbrengen van krachten van bovenbeen naar onderbeen. De knieschijf glijdt tijdens bewegen in een groeve van het bovenbeen waarbij stabiliteit wordt verkregen door de vorm van het gewricht en de werking van de bovenbeenspieren en enkele ligamenten.

De vorm van de knieschijf en de groeve van het bovenbeen hebben een zodanige pasvorm dat er minimale wrijving optreedt tijdens bewegen.

Oorzaken

Er is nog veel onduidelijk over het ontstaan van PFPS. Mogelijk komt het doordat de knieschijf niet mooi door de groeve in het bovenbeen loopt. Dit kan het gevolg zijn van een afwijkende stand van de benen of voeten, of door zwakke of korte spieren rondom het kniegewricht of het heupgewricht. Overgewicht en kniebelastende activiteiten (hurken, knielen, traplopen) kunnen een rol spelen. Mensen met soepele knieën (overstrekking of laxiteit van de banden) hebben vaker deze klachten evenals patiënten met artrose (slijtage).

Een samenwerkend knieteam

Omdat operatief ingrijpen bij deze klachten meestal niet succesvol is, wordt vaak de voorkeur gegeven voor een conservatief beleid. Fysiotherapeutisch behandelen is in dat geval het meest geïndiceerd. Het knieteam van GoFysio bestaat uit manueel therapeuten, sportfysiotherapeuten en een podotherapeut die met elkaar samenwerken. De behandeling zal ook verschillende doelen moeten hebben wil deze succesvol zijn.

1. Allereerst wordt de mobiliteit tussen knieschijf en bovenbeen verbeterd. Dit gebeurt door manuele mobilisaties.
  2. Vervolgens wordt de spanning van de spieren van bovenbeen en heup verminderd. Dit kan bijvoorbeeld door middel van rekkingen, fricties of dry needling. Als het nodig is worden de stand van de voeten gecorrigeerd met een ondersteunend zooltje. De coördinatie van de bovenbeen, heup en rompspieren wordt getraind.
  3. De kracht, coördinatie en stabiliteit van de gehele strekketen van bovenbeen en romp wordt verbeterd. Dit gebeurt door middel van functionele oefentherapie. Vooral de stabiliteit van romp en de heup wordt hierin meegenomen.
  4. Als laatste wordt de (sportspecifieke) functie getraind. Als er op deze wijze goed wordt gerevalideerd is het beloop gunstig en kan iemand zijn sport of activiteit in het dagelijks leven in de meeste gevallen gewoon weer oppakken.

Wil je meer informatie over het Patello Femoraal Pijnsyndroom in jouw situatie? Neem dan contact met ons op.