Nieuws

Reageren uitgeschakeld

Blijf langer vitaal door vaker op te staan

De overheid stimuleert ouderen om langer zelfstandig thuis blijven wonen. Hiervoor zijn echter oplossingen nodig die het ondersteunen van de zelfredzaamheid mogelijk maken. Rob van Lummel van het VU medisch centrum bestudeerde deze stelling en laat in zijn proefschrift zien hoe lichamelijke vaardigheden en het goed kunnen bewegen belangrijke voorwaarden zijn om onafhankelijk te blijven. … Lees verder

Reageren uitgeschakeld

Dagelijks bewegen vermindert risico hart- en vaatziekten 50 plussers

Het risico op hart- en vaatziekten kun je verlagen door o.a. gezonder te eten. Daarnaast, hoewel er bij hart- en vaataandoeningen vaak sprake is van een combinatie van een aantal factoren, draagt een gezond gewicht bij aan een verlaagd risico op hart- en vaatziekten (voedingscentrum.nl). Echter, onderzoek van het Erasmus MC wijst uit dat ouderen … Lees verder

Reageren uitgeschakeld

Dinsdag 28 februari 2017 : Wereld RSI-dag

Sinds 1999 staat 28 februari in het teken van RSI (Repetitive Strain Injury).  Op deze dag wordt er over de hele wereld aandacht voor preventie en behandeling van RSI gevraagd.    RSI is een verzamelnaam voor allerlei klachten als pijn, tintelingen of een onaangenaam verdoofd gevoel in de  bovenrug, het nek- en schoudergebied, de armen, de … Lees verder

Reageren uitgeschakeld

Afname longaanvallen COPD door fysiotherapie

Vorige week brachten we COPD al  onder de aandacht. We gaan nog even verder, aangezien er ontwikkelingen op het gebied van de behandeling van deze longaandoening te melden zijn. Het promotieonderzoek van klinisch epidemioloog, bewegingswetenschapper en fysiotherapeut Emmylou Beekman van het Maastricht UMC+ laat zien dat longaanvallen kunnen worden voorkomen / uitgesteld kunnen worden, wanneer … Lees verder

Reageren uitgeschakeld

Check je matras!

Komen klachten als hoofd, nek- en rugpijn en een vermoeid gevoel u bekend voor? Misschien is het dan een goed idee om uw matras eens te checken. Tijdens de slaap wordt de druk op de tussenwervelschijven minder zodat ze weer vocht op kunnen nemen, waardoor er meer elasticiteit ontstaat. Ook de spierspanning in de rug … Lees verder

Reageren uitgeschakeld

40+? De voordelen van krachttraining!

Wist u dat de combinatie van bewegen en krachttraining erg effectief is? Door krachttraining wordt ons groeihormoon namelijk gestimuleerd. En dat heeft weer een positief effect op het celherstel. Wanneer men ouder wordt en minder beweegt ontstaat vaak verlies aan spierkracht en spiermassa. Juist met krachttraining wordt dit tekort tegengegaan. Maar dat is niet het … Lees verder

Reageren uitgeschakeld

Bijna 1 op de 3 kinderen heeft schrijfproblemen

Schrijven is een belangrijke manier van communiceren. Maar leren schrijven is niet voor ieder kind eenvoudig. Voor sommigen is de handeling motorisch gezien, behoorlijk ingewikkeld.   Wanneer het een kind niet lukt om een leesbaar handschrift te ontwikkelen wordt het ernstig belemmerd, zowel op school als in het sociale leven. Minder bewegingservaring   Ondanks de toenemende … Lees verder

Reageren uitgeschakeld

‘Kwaliteit wellicht belangrijker dan kwantiteit’. Ook bij bewegen.

Het nieuwe jaar is begonnen, zo ook het nakomen van goede voornemens. Gezonder eten, minder drinken en meer bewegen… Maar wanneer beweeg je voldoende? Niet per definitie iedere dag In Nederland wordt een half uur bewegen per dag geadviseerd. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schrijft 75 minuten flinke, of 150 minuten matige beweging per week voor, liefst … Lees verder