Ook aanpassing voedingspatroon kan kans op jicht verkleinen

Pilates GoFysio‘Jicht is een pijnlijke ontsteking als gevolg van gekristalliseerd urinezuur in een gewricht. Mensen met jicht ervaren hevige pijn en zwelling. In ‘warm’ bloed lost het urinezuur gemakkelijk op, maar bij een te hoge concentratie kan het zuur neerslaan in de vorm van kristallen. Dit gebeurt wanneer de stofwisseling in het lichaam niet goed verloopt.
Mensen met jichtklachten hebben vanwege de ontstekingen in de gewrichten moeite met bewegen. De ontsteking is heftig en komt over het algemeen plotseling opzetten. Vaak zit jicht in de grote teen, soms in andere gewrichten van de voet, enkel, knie of pols. Met name nierpatiënten en patiënten die plastabletten gebruiken hebben vaker last van jicht. Rust is belangrijk voor het aangetaste gewricht. Zeker bij een eerste jichtaanval. Het is echter wel belangrijk om in beweging te blijven. (Mits binnen de pijngrens!).

Voeding

Gebleken is dat ook bepaalde voedingsmiddelen invloed zouden hebben op de ontwikkeling van jicht n het lichaam. Het consumeren van meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (100-125 gram) vis, schaal- en schelpdieren, of rood vlees zou de kans op jicht vergroten. Hetzelfde geldt voor de consumptie van bier en sterk alcoholische dranken. Suiker en suikerbevattende producten (vooral frisdranken!) verhogen het risico op jicht. (Light frisdranken hebben overigens geen relatie met het risico op jicht). Suiker bestaat voor de helft uit fructrose. Fructose komt van nature voor in fruit en honing. Probeer de consumptie van producten die dit voedingsmiddel bevatten dus te beperken! Het eten van fruit heeft natuurlijk ook positieve gezondheidseffecten. Daarom wordt geadviseerd fruit volgens de aanbevolen hoeveelheid van 2 porties per dag te gebruiken.

NB: Magere zuivelproducten zouden juist wél een positief effect op het verloop van deze pijnlijke aandoening hebben.

Geschreven door: Dorothy Looman
Bron: Corpus Mentis

Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut

In verschillende Kenniscentra werken de therapeuten samen om de beste zorg voor de patiënt te kunnen realiseren. Daarnaast zijn er ook beweegprogramma’s, groepslessen en trainingen.

Inloopspreekuur

Op verschillende locaties en tijdstippen kun je bij GoFysio terecht op het Inloopspreekuur. Het inloopspreekuur is bedoeld als je bij acute klachten snel gezien wilt worden door een fysiotherapeut.

Hoe werkt het?

Zorgverzekeringen

Zorg en Verzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas zijn de regels qua vergoedingen niet altijd even overzichtelijk. Lees meer over de meest voorkomende vragen.