
Het schrijven moet één vloeiende beweging zijn, anders ontstaat schrijfkramp. De vorm van alle 26 letters is anders, maar ze lijken voor een kind veel op elkaar. Verwarring ontstaat dus snel. Uw kind moet veel nieuwe woorden onthouden en kunnen gebruiken, want taal is enorm belangrijk. Schrijven is dus behoorlijk complex en het is logisch dat er wel eens wat mis gaat in de uitvoering van de schrijfbeweging.
Mogelijke uitingen van schrijfproblematiek:
- Het kind schrijft slordig (niet leesbaar, te weinig ruimte tussen woorden, te groot, te klein etc)
- Het kind schrijft krampachtig en gespannen
- Het tempo van schrijven is erg laag
- Het kind houdt de pen op een vreemde manier vast
Als het schrijven niet soepel gaat, kan het kind teleurgesteld raken, wil het niet meer schrijven en begint het ook de taallessen en verschillende taken die met schrijven te maken hebben niet meer leuk te vinden. Het is daarom van belang deze vicieuze cirkel te doorbreken. De kinderfysiotherapeut helpt en begeleidt bij deze problematiek.
Observatie en onderzoek
De kinderfysiotherapeut onderzoekt eerst waar de oorzaak van het schrijfprobleem ligt. Het kan zijn dat de herkenning van vormen moeilijker is of juist het coördineren van de fijne bewegingen. Zeker bij kinderen die weinig plezier hebben in kleuren, knutselen en spelen met klein speelgoed (zoals kralen), kan de fijne motoriek achterblijven. Uw kind gaat bij ons een stukje tekst overschrijven en de fijne motoriek wordt getest.
Daarnaast wordt gevraagd om schoolschriftjes mee te nemen. Ook worden verschillende testen gedaan om vast te stellen of de oorzaak van het schrijfprobleem een leerprobleem of een motorisch probleem is. Bij kinderen met dyslexie wordt onderzocht in hoeverre de dyslexie en/of een motorisch probleem een rol spelen bij het schrijfprobleem.
Behandeling
Er wordt een oefenprogramma opgesteld en de ouders worden geïnformeerd over de verwachtte behandelduur. We oefenen veel met het kind en laten zien hoe leuk de schrijftaken kunnen zijn door bijv. gebruik te maken van een tablet. We maken gebruik van verschillende teken- en schrijfspelletjes, diverse schrijfmaterialen en papier met diverse liniëring om een zo leesbaar mogelijk en soepel schrift te krijgen. Bij GoFysio zijn verschillende grippers, pennen en potloden aanwezig die het kind kan uitproberen.
De kinderfysiotherapeut probeert in de behandeling zoveel mogelijk in te spelen op de belevingswereld van het kind.
De volgende aspecten komen o.a. aan de orde:
- Goede zithouding en goed meubilair.
- Ontspannen positie van de schrijfarm op tafel.
- Voldoende afwisseling tussen spanning en ontspanning van de pols en van de vingers.
- Pengreep en keuze van de juiste pen.
- De schrijfoefeningen worden ondersteund door oefeningen voor de oog- handcoördinatie en fijne motoriek.
- De kinderfysiotherapeut volgt, zo mogelijk, de schrijfmethode van school.
Door het stellen van duidelijke haalbare doelen en stappen proberen we het leesbaar schrijven weer een positieve uitdaging te laten zijn voor het kind. Dit gebeurt uiteraard in overleg met de leerkracht en ouders.
(201704)[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]