Therapie bij nekklachten effectiever dan pijnstillers

kenniscentrum-hoofdpijnOngeveer 75% van de mensen (met name beeldschermwerkers) krijgt wel een keer te maken met nekpijn. De meeste van hen slikken dan pijnstillers, of brengen een bezoek aan een fysiotherapeut. Het verrichten van eenvoudige oefeningen doet echter ook wonderen. Zo bleek uit een Amerikaanse studie onder 272 mensen. De deelnemende patiënten hadden al minstens twee weken tot drie maanden lang last van pijn in de nek, zonder specifieke oorzaak. Zij werden verdeeld in drie groepen. De onderzoekers vergeleken de manipulatie door een fysiotherapeut, thuisoefeningen en pijnstillers over een termijn van twaalf weken.

Nek-retractie en wervelmanipulatie

De oefening die  bijzonder nuttig bleek, was een nek-retractie. Dit is een kip-achtige manoeuvre van het hoofd. (Het hoofd wordt naar achteren bewogen en de kin iets naar beneden gehouden.) Ook bleek dat een fysiotherapeut gespannen spieren en gewrichten door middel van manipulatie van de wervelkolom kan verlichten en zo nekpijn kan verminderen. (Iets wat eerder alleen aangetoond was bij de behandeling van lage rugpijn). Beide behandelmethodes bleken ongeveer even effectief. De meest tevreden van hen, waren de patiënten  die wervelmanipulatie door een therapeut ondergingen. Na een jaar constateerden zij dat de pijn eerder minder wordt met wervelmanipulatie, dan wanneer men medicijnen gebruikt.
De deelnemers die thuis oefeningen deden boekten overigens dezelfde resultaten.

Uiteraard helpt ons team u graag op weg bij vragen en/of eventuele behandelingen!

Geschreven door: Dorothy Looman
Bronnen: Fysioforum.nl & Corpus Mentis

Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut

In verschillende Kenniscentra werken de therapeuten samen om de beste zorg voor de patiënt te kunnen realiseren. Daarnaast zijn er ook beweegprogramma’s, groepslessen en trainingen.

Inloopspreekuur

Op verschillende locaties en tijdstippen kun je bij GoFysio terecht op het Inloopspreekuur. Het inloopspreekuur is bedoeld als je bij acute klachten snel gezien wilt worden door een fysiotherapeut.

Hoe werkt het?

Zorgverzekeringen

Zorg en Verzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas zijn de regels qua vergoedingen niet altijd even overzichtelijk. Lees meer over de meest voorkomende vragen.