Chronische Rugpijn

Chronische rugpijn is een veel voorkomende aandoening dat kan zorgen voor forse belemmeringen in het dagelijks leven. Hieronder lees je wat chronische rugpijn is, hoe het ontstaat en wat je er aan kunt doen. Wil je een chronische rugpijn behandeling? Onze rug-fysiotherapeuten helpen je graag van je rugklachten af! Neem contact met ons op om een afspraak te maken.

Wat is chronische rugpijn?

Als de klachten van rugpijn langer dan 12 weken (3 maanden) in terugkerende perioden aanwezig zijn spreken we van chronische rugpijn. De klachtenvrije perioden worden bij chronische rugpijn steeds korter waardoor er uiteindelijk chronische rugpijn ontstaat.

Chronische rugpijn symptomen

Het leven met chronische rugpijn kan enorm vermoeiend zijn. De chronische rugpijn symptomen kunnen erg uiteenlopen. Afhankelijk van de oorzaak en plek kunnen de volgende symptomen voorkomen:

• lage rugpijn
  • hoge rugpijn
  • middenrug pijn
  • uitstraling naar bil of onderbeen
  • pijnscheuten
  • krampen
  • stijve of vastzittende rug
  • verlies van kracht in de benen
  • pijn tussen de schouderbladen
GoFysio chronische rugpijn
Rugpijn Fysiotherapie

De oorzaken van chronische rugpijn

Bij meer dan 95% van de chronische rugklachten is geen duidelijke oorzaak te vinden. Maar het feit dat de oorzaak lastig is vast te stellen, betekent niet dat je geen pijn voelt of dat er sprake is van verbeelding. Sterker nog, de terugkerende rugpijn kan zeer hevig zijn en kan daarnaast tot forse beperkingen leiden.

Voor het ontstaan van chronische rugpijn zijn verschillende verklaringen. Hierbij kun je denken aan:

• overgewicht
  • spanning/stress
  • zwaar lichamelijk werk
  • slechte conditie
  • een verkeerde houding
  • onjuist omgaan met de rugpijn, zoals onvoldoende bewegen

Daarnaast is het overmatig zorgen maken en misvattingen over rugpijn (bijvoorbeeld het idee dat bewegen de rug kan schaden) of negatieve gedachten (bijvoorbeeld door te denken dat het nooit meer beter wordt) een reden waarom rugklachten niet over gaan.

Wat veroorzaakt chronische rugpijn?

In het ruggenmerg en hersenen zitten zenuwuiteinden die pijnprikkels doorgeven. Dat werkt als een soort alarmsysteem en is dus heel nuttig. Maar bij chronische pijn zijn deze zenuwuiteinden overgevoelig geworden. Dit werkt als een volumeknop die ver staat open gedraaid. Hierdoor komen signalen vanuit de rest van het lichaam versterkt binnen. Het is te vergelijken met een pijnalarmsysteem dat continue afgaat, zonder duidelijke reden. Hierdoor ga je automatisch anders bewegen en anders gedragen.

Chronische rugpijn behandeling GoFysio

Verschillende soorten rugpijn

De eerste vorm is nociceptieve pijn, dit zie je bijvoorbeeld bij acute rugklachten of bij ontstekingen in de wervelkolom. In ieder geval is er een aantoonbare vorm van weefselschade. De tweede vorm is neuropatische pijn, dit wordt veroorzaakt door prikkeling van een zenuw die b.v. vanuit de rug naar het been gaat. In dat geval is er vrijwel altijd uitstraling naar het been, in de meeste gevallen is deze pijn erg kenmerkend (zenuwpijn, doofheid, gevoelloosheid) in het onderbeen en/of de voet. De laatste vorm is nociplastische pijn, ook wel centrale sensitisatie genoemd, wordt veroorzaakt door het overgevoelig worden van zenuwen en een verstoring in de centrale pijnverwerking. Dit laatste speelt een belangrijke rol bij het ontstaan en in stand houden van chronische rugpijn.

Chronische rugpijn behandelproces

De beste aanpak voor behandeling en revalidatie bij chronische rugpijn

Chronische rugpijn kan dus veroorzaakt worden door overgevoelige zenuwen. Dit proces heet hypersensitiviteit. Gelukkig kan deze overgevoeligheid ook weer afnamen, dit proces heet desensitiseren. De eerste stap in dit proces wordt bereikt door de aandacht te verleggen van de pijn of het pijnlijke gebied naar iets anders.

Pijndemping door bewegen

Door twee verschillende processen kan bewegen leiden tot het verminderen van chronische pijn. De eerste is een lichamelijk (fysiek) proces en de tweede is een psychologisch proces.

Minder chronische rugpijn door lichamelijke processen

Door beweging word je sterker en word je conditie verbetert. Daarnaast krijg je een betere houding en ga je beter bewegen. Hierdoor krijg je minder pijn en kun je makkelijker aan activiteiten deelnemen. Belangrijke voorwaarde hiervoor is wel dat je hiervoor intensief genoeg oefent. Alleen dan is er zekerheid dat je minder pijn en beperkingen krijgt. Het pijndempende systeem dat veroorzaakt wordt door te bewegen komt door lichaamseigen endorfines (dopamine, serotonine, endorfine, noradrenaline, enz) die aangemaakt worden in de hersenen. Deze stofjes komen vrij door beweging, als het bewegen intensief genoeg is. Het is een lichaamseigen pijndemping. Hoe meer je inspant, hoe meer endogene pijnstillers er vrijkomen.

Pijnvermindering via een psychologisch proces

Door beweging krijg je meer vertrouwen en geloof je dat bewegen goed voor je is of in ieder geval niet schadelijk. Hierover krijg je dus andere verwachtingen. Het gevolg is ook dat je gelukkiger wordt. Je gedachten die je had over bewegen kunnen dus aangepast worden. Uiteindelijk ga je er minder tegenop zien en zal het steeds beter gaan.

chronische rugpijn in het brein
Verleggen van doelen bij Chronische pijnbehandeling
Filteren van signalen bij chronische rugpijn

Chronische rugpijn behandeling bij GoFysio

Educatie door onze gratis informatiebijeenkomsten

Bij de aanpak van chronische rugpijn is kennis over de werking van de rug, maar ook de rol die het brein heeft uitermate belangrijk. Inzicht in het ziekteproces is tevens een belangrijke stap naar genezing. Bij GoFysio houden we regelmatig informatieve bijeenkomsten over chronische rugpijn. Hierin leggen we alle factoren nog eens rustig uit. Deze bijeenkomsten kun je geheel vrijblijvend bijwonen. Geef je hiervoor op via info@gofysio.nl.

Oefenprogramma Rug & Fit, een wetenschappelijke aanpak bij chronische rugpijn

Wil je direct aan de slag met het aanpakken van je chronische rugpijn? Kies dan voor het Rug & Fit programma. Dit is een actief oefenprogramma voor chronische rugpijn. Dit programma duurt 12 weken en is bedoeld voor mensen met steeds terugkerende of chronische rugpijn. Intensieve training zal leiden tot minder chronische rugpijn

Afspraak maken voor een chronische rugpijn behandeling

Voor aanmelden, meer informatie of een vrijblijvend kennismakingsgesprek: bel of stuur een Whatsapp naar: 085 -06 56 333 of mail naar: info@gofysio.nl.