Versterken bovenbeenspieren van groot belang bij behandeling knieartrose.

Patiënten met knieartrose zouden net zoveel baat hebben bij oefentherapie met stabiliteitstraining, als bij oefentherapie zonder deze stabiliteitsoefeningen. M.a.w., beide therapieën zijn even effectief in het bestrijden van onder andere pijn en knie-instabiliteit. Deze conclusie trok fysiotherapeut J. Knoop, na vergelijking van beide therapieën. Volgens Knoop speelt de versterking van de bovenbeenspieren een zeer belangrijke rol in het genezingsproces.
“Door training van de bovenbeenspieren, kunnen knievervangende operaties in sommige gevallen mogelijk worden uitgesteld”, aldus Knoop die op 28 april jl. promoveerde bij VU medisch centrum.

Instabiliteit van de knie

Artrose van de knie komt relatief vaak voor. Deze reumatische aandoening heeft een grote impact op het dagelijks leven van patiënten. Bekende symptomen zijn pijn, stijfheid en beperkingen in functioneren. Maar uit het onderzoek van Jesper Knoop is gebleken, dat ook instabiliteit van de knie een belangrijke klacht is. Bij instabiliteit van de knie heeft men het gevoel dat de knie doorzakt of geen steun biedt.

Mogelijk uitstel knievervangende operatie

Knoop nam een programma dat naast de reguliere spierversterkende en functionele oefeningen, ook stabiliteitsoefeningen bevatte onder de loep en bestudeerde de effectiviteit hiervan. 159 Patiënten met knieartrose waren bereid mee te werken aan het onderzoek. Gebleken is dat stabiliteitstraining geen meerwaarde heeft, maar dat beide programma’s wel voor grote verbeteringen wat betreft pijn in de knie en beperkingen in het functioneringspatroon zorgen. Én de kniestabiliteit neemt toe. Zelfs patiënten met een vergevorderd stadium van knieartrose zouden baat hebben bij de oefentherapie. Een knievervangende operatie zou hierdoor mogelijk uitgesteld kunnen worden.

Knoop suggereert dat het versterken van de bovenbeenspieren erg belangrijk is bij de behandeling van knieartrose. Om de oefentherapie te optimaliseren is deze stelling echter nog wel aan intensievere bestudering onderhevig.

Knieklachten

Geschreven door: Dorothy Looman
Bron: VUmc / Fysioforum.nl

Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut

In verschillende Kenniscentra werken de therapeuten samen om de beste zorg voor de patiënt te kunnen realiseren. Daarnaast zijn er ook beweegprogramma’s, groepslessen en trainingen.

Inloopspreekuur

Op verschillende locaties en tijdstippen kun je bij GoFysio terecht op het Inloopspreekuur. Het inloopspreekuur is bedoeld als je bij acute klachten snel gezien wilt worden door een fysiotherapeut.

Hoe werkt het?

Zorgverzekeringen

Zorg en Verzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas zijn de regels qua vergoedingen niet altijd even overzichtelijk. Lees meer over de meest voorkomende vragen.