Fibromyalgie

Fibromyalgie betekent letterlijk: pijn in bindweefsel en spieren en wordt daarom ook wel ‘weke delen reuma’ genoemd.

Wat is Fibromyalgie?

Fibromyalgie is een chronisch pijnsyndroom waarbij veel verschillende klachten kunnen voorkomen. Deze klachten zijn heel divers en verschillen per persoon maar kunnen ook per dag verschillen. Veel gehoorde klachten zijn algemene spierpijn en spierstijfheid gepaard gaande met (soms extreme) vermoeidheid, slaapstoornissen, hoofdpijnen, angsten, depressies, allergieën, concentratie- en geheugenstoornissen, temperatuurverhogingen en darmklachten.

Is sporten met Fibromyalgie onmogelijk?

Sporten leidt voor mensen met Fibromyalgie in bijna alle gevallen tot meer vermoeidheid en meer pijnklachten. Door deze toename van klachten, sporten en bewegen mensen met Fibromyalgie minder. Helaas leidt dit tot een verdere verslechtering van de conditie en belastbaarheid waardoor starten met sporten steeds moeilijker wordt.

De vermoeidheid en pijnklachten die verergerd worden door het sporten en lichamelijke activiteit wordt voor het grootste deel veroorzaakt doordat het lichaam niet goed herstelt en niet goed met de energie/stofwisseling om gaat. De trainingen verlopen doorgaans nog goed maar de pijnklachten en vermoeidheid ontstaan na afloop van de training. Het lichaam herstelt niet goed en de energievoorraden die al minimaal zijn worden nog verder uitgeput. Het herstel van de energievoorraad in rust verloopt vervolgens ook niet goed en zo ontstaat er een vicieuze cirkel van pijn, vermoeidheid en een lichaam dat niet of nauwelijks herstelt.

Ademtherapie bij GoFysio

Toch is het goed mogelijk de belastbaarheid door middel van sporten op te bouwen, ook al heb je extreme vermoeidheid en pijnklachten. Hierbij moet de training niet alleen gericht zijn op de inspanning, maar ook op de ontspanning en herstel. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mensen met Fibromyalgie en Chronische vermoeidheid baat hebben bij de Energy Controle Methode. Dit is een aanpak van inspanning, ontspanning en ademtherapie. GoFysio heeft hiervoor een speciaal programma ontwikkeld; ademtherapie.

Wat kan GoFysio voor je betekenen?

Heb last van Fibromyalgie of herkent je bovengenoemde klachten? Of wil je meer informatie of wil je een afspraak maken voor de Energy Controle Methode? Neem dan gerust contact op. Wij helpen je graag.