Vroegtijdige fysiotherapie bij lage rugklachten: minder latere zorg(kosten).

Vorige week berichtten wij u al over het minieme effect dat paracetamol zou hebben op (lage) rugpijn. Deze week kunnen wij u melden dat een vroegtijdig bezoek aan de fysiotherapeut toch écht het meest effectief is…

Een recente, Amerikaanse studie (in de vorm van steekproeven) onder 32.070 patiënten, wijst uit dat vroegtijdige fysiotherapeutische behandelingen bij lage rugpijn tot minder gebruik van latere zorg- en dus lagere totale zorgkosten leiden.

De patiënten kwamen voor het eerst bij een huisarts vanwege lage rugpijn klachten. Zij werden geclassificeerd op basis van fysiotherapeutische behandelingen binnen een termijn van 90 dagen na het consult bij de huisarts. Gebleken is dat patiënten die binnen een kort tijdsbestek van maximaal 14 dagen na het consult naar een fysiotherapeut waren doorverwezen, een lager risico van later zorggebruik en lagere totale zorgkosten toonden dan de patiënten die op latere termijn (15 tot 90 dagen na het huisartsenconsult) waren doorverwezen.

l2.736 dollar lager

Een follow-up van de studie liet zien dat een vroegtijdige fysiotherapeutische interventie in relatie staat met een verminderd risico op een operatie, injecties, artsen bezoek, gebruik van opiaten (Opiaten, groep van stoffen met eigenschappen die nagenoeg gelijk zijn aan die van morfine, Encyclo.nl) . Hierdoor kwamen de totale aan rugpijn gerelateerde zorgkosten maar liefst l2.736 dollar lager te liggen.

Onderzoeker Julie M. Fritz, “De waarde van het doorverwijzen van patiënten voor fysiotherapie die voor het eerst een huisarts raadplegen met lage rugpijn, hangt waarschijnlijk af van de timing van het verwijzen en hoe patiënten zich houden aan fysiotherapie adviezen met betrekking tot het blijven bewegen en het opbouwen van de activiteiten. Ondanks het feit dat de richtlijn voor huisartsen een afwachtend beleid zonder fysiotherapie voorschrijft, zagen we dat ongeveer de helft van de patiënten binnen twee weken begeleiding kreeg, en dat er steeds meer aanwijzingen zijn die deze praktijk rechtvaardigt”

Volgens Fritz zou een fysiotherapeut het gevoel van zelfredzaamheid van de patiënt bevorderen en daardoor het vertrouwen in een positief resultaat.

Geschreven door: Dorothy Looman
Bron: Spinejournal / Fysioforum.nlFysiofitness latroflexie

Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut

In verschillende Kenniscentra werken de therapeuten samen om de beste zorg voor de patiënt te kunnen realiseren. Daarnaast zijn er ook beweegprogramma’s, groepslessen en trainingen.

Inloopspreekuur

Op verschillende locaties en tijdstippen kun je bij GoFysio terecht op het Inloopspreekuur. Het inloopspreekuur is bedoeld als je bij acute klachten snel gezien wilt worden door een fysiotherapeut.

Hoe werkt het?

Zorgverzekeringen

Zorg en Verzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas zijn de regels qua vergoedingen niet altijd even overzichtelijk. Lees meer over de meest voorkomende vragen.